Friday 19 October 2012

VITAMIN B
Apa itu vitamin B?
Vitamin B terdiri daripada B1 (thiamine), B2 (Riboflavin) niasin, B6 (pyridoxine), B12 (cobalamin), biotin, asid folik dan asid pantothenic.  Kesemua jenis vitamin B ini larut dalam air, bermakna bekalan yang berlebihan akan dikeluarkan daripada tubuh badan anda melalui air kencing, kecuali B12 dan asid folik yang tersimpan dalam hati.
KENAPA KITA MEMERLUKAN VITAMIN B?
Setiap jenis vitamin B mempunyai peranannya yang tersendiri, tetapi pada umumnya kesemuanya berfungsi bersama-sama dalam membantu mengeluarkan tenaga daripada makanan yang dimakan.  Keperluan bagi sesetengah jenis vitamin B bergantung kepada pengambilan kalori - semakin banyak kalori yang anda miliki, semakin banyaklah vitamin B yang anda perlukan. Vitamin B juga memelihara kesihatan kulit dan sistem saraf anda.
JENIS MAKANAN APAKAH YANG KAYA DENGAN VITAMIN B?
Sumber vitamin B yang terbaik termasuklah hati,limfa,hempedal,ikan,kekacang,produk tenusu,sayur-sayuran daun yang hijau dan ekstrak yis. Bijirin yang lazimnya dimakan untuk sarapan pagi juga merupakan sumber yang baik kerana ia selalunya diperkuatkan dengan pelbagai jenis vitamin B.


sumber :  saji mei 2003.

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
hai!Saya ialah salah seorang pengedar dan pengamal biji aprikot berjenama Afdhal.