Thursday 14 March 2013

Awas Bahaya Polisterine

Penggunaan pinggan mangkuk pakai buang dan pembungkusan makanan polisterine seakan sudah menjadi lumrah kepada para peniaga mahupun kita sebagai pengguna kerana sifatnya yang ringan, murah dan senang diperolehi. Penggunaanya amat popular di kalangan masyarakat kini.

Namun ramai yang tidak tahu dan peka dengan kesan penggunaanya terhadap bumi dan juga kesihatan. Tahukah anda bahawa polisterine mengandungi bahan kimia stirena dan benzena yang sukar terurai dan mungkin mengambil masa sehingga 500 tahun untuk dimusnahkan secara semulajadi.

Bukan itu sahaja , polisterine turut diperbuat daripada monomer stirena aromatik iaitu sejenis cecair hidrokarbon daripada petroleum. Manakala bahan yang di kenali karsinogen kumpulan 2B yang terkandung di dalam polisterine merupakan salah satu punca utama penyakit kanser.

Akibat sikap kita yang sentiasa mengambil remeh perkara sebegini, ramai yang tidak mengetahui makanan yang kita makan saban hari dengan menggunakan bekas makanan pakai buang polisterine ini sebenarnya boleh membunuh.



sumber: SAJI mac 2011.

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
hai!Saya ialah salah seorang pengedar dan pengamal biji aprikot berjenama Afdhal.