Tuesday 8 May 2012

Keajaiban kurma (Phoenix dactylifera)

Kurma atau Tamar berasal dari bahasa Arab, Tamr dan terkenal sebagai tanaman tradisional di Iraq, Semenanjung Arab, dan Afrika utara Barat ke Magribi dan telah menjadi santapan harian di Timur Tengah sejak beribu-ribu tahun dahulu.  Ramai yang kurang mengetahui bahaa kurma mempunyai beberapa nama khas mengikut fisiologi buahnya.  Ketika muda kurma dikenali sebagai balah, manakala ketika mekar kurma dipanggil ruthob, ketika masak, kurma dipanggil tamar dan kurma kering keras pula dipanggil labanah.

Selain itu di dalam kajian "Antimicrobial Activity of Phoenix dactylifera Infusum on Mutans Streptococci in vitro" dari universiti Indonesia, Jakarta, berjaya membuktikan kurma sebagai anti karies gigi setelah data yang diperolehi membuktikan kurma merencatkan pertumbuhan S. Mutans iaitu bakteria yang menyebabkan karies gigi.

Kajian lain seperti "In vitro Evaluation of the Antiviral Activity of an Extract of Date Palm (Phoenix dactylifera L.) Pits on a Pseudomonas Phage" berjaya melaporkan kehebatan kurma iaitu berpotensi sebagai anti viral terhadap virus HIV-1 yang dapat merencatkan dan menghalang HIV-1 dari memasuki dan memusnahkan sel CD4.  Semoga penemuan ini dikaji lebih terperinci kerana ubat bagi rawatan AIDS masih belum ditemui sepenuhnya.

Kesimpulannya, bagi individu sama ada wanita mahupun lelaki dari semua golongan umur yang mementingkan kesihatan yang baik sepanjang masa, amat disarankan kurma dijadikan sebagai salah satu santapan harian khususnya di waktu pagi sebelum memulakan sebarang tugas harian.


kredit kepada: Majalah i okt 2011

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
hai!Saya ialah salah seorang pengedar dan pengamal biji aprikot berjenama Afdhal.