Saturday 26 May 2012

Renungan.......

Dalam menjalani kehidupan berumah tangga, masih banyak kesilapan dan kelemahan yang perlu diperbaiki.  Bagaimanakah contoh rumah tangga idaman? Mari kita intip kehidupan rumah tangga Rasullah s.a.w kehidupan rumah tangga yang patut menjadi uswatun hasanah bagi kita semua.


Rasullah s.a.w pulang dari perjalanan jihad fisabilillah, diiringi para sahabat. Di depan pintu gerbang kota Madinah baginda nampak Aisyah r.a sudah menunggu dengan penuh setia. Rasa rindu kepada Rasulullah amat terasa.  Akhirnya Rasulullah s.a.w tiba di tengah kota Madinah. Aisyah dengan sukacita menyambut kedatangan suami tercinta.

Setibanya Rasulullah di rumah dan beristirehat.  Aisyah di belakang rumah sibuk membuat minuman untuk suami tercinta.  Lalu minuman itupun diberikan kepada Rasulullah. Baginda meninumnya dengan perlahan sehingga hampir menghabiskan minuman tersebut.  Tiba-tiba Aisyah,berkata " Ya Rasulullah biasanya engkau memberikan sebahagiaan minuman kepadaku tapi kenapa pada hari ini tidak kau berikan gelas itu?"

Rasulullah diam dan hendak menyambung kembali meminum sehingga habis air di gelas itu. Dan Aisyah bertanya lagi, "Ya Rasulullah biasanya engkau memberikan sebahagiaan minuman kepadaku tapi kenapa pada hari ini tidak kau berikan gelas itu?"

Akhirnya Rasulullah memberikan air yang tersisa di gelas itu.Aisyah meminum air itu dan ia begitu terkejut...lalu memuntahkan air itu.  Ternyata air itu masin bukan manis seperti sebelumnya.



sumber: al-muslimah sep 2011.

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
hai!Saya ialah salah seorang pengedar dan pengamal biji aprikot berjenama Afdhal.