Thursday 19 September 2013

KONGSI RAHSIA WARNA DAN KHASIAT

WARNA HIJAU
Yang biasanya terdapat pada buah epal hijau serta sayur-sayuran daun seperti bayam, kangkung, brokoli, lobak, aneka sayuran kacang dan sebagainya mengandungi pelbagai fitokimia seperti lutein dan indoles yang berfungsi sebagai antioksidan dan meningkatkan kekebalan tubuh.

WARNA MERAH
Pada buah-buahan seperti epal merah , tembikai, delima, strawberi, kranberi, resberi dan ceri pula mengandungi vitamin A yang baik untuk kesihatan mata selain khasiat lain seperti lycopene dan anthocyanins.

WARNA KUNING-JINGGA
Yang terdapat dalam oren, labu, lobak merah, aprikot, keledek, jagung, betik,markisa dan nanas pula mengandungi pelbagai jumlah antioksidan seperti vitamin C serta karotenoid dan bioflavonoid.

WARNA BIRU-UNGU
Di dalam anggur, beri biru, kubis ungu/merah, anggur hitam, terung, keledek ungu dan plum pula mengandungi pelbagai jumlah fitokimia yang baik untuk awet muda.

WARNA PUTIH DAN COKLAT
Mengandungi jumlah fitokimia yang berfungsi untuk kesegaran tubuh di samping sebagai egen menyeimbangkan berat badan. Ia biasanya terdapat di dalam kacang soya, bunga kubis, lobak putih, cendawan, pisang dan kentang.


sumber: majalah keluarga november 2011

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
hai!Saya ialah salah seorang pengedar dan pengamal biji aprikot berjenama Afdhal.