Wednesday 17 April 2013

AMIGDALIN ATAU LAETRILE

Amigdalin mengandungi empat bahan iaitu dua untuk glukos, satu untuk benzaldyhide dan satu untuk cyanide. Cyanide dan benzaldyhide adalah racun bila dibebaskan sebagai molekul tulen dan tidak terikat dengan mana-mana formasi molekular. Banyak makanan yang mengandungi cyanide selamat digunakan kerana ia terikat dan terkunci dengan molekul lain.

Amigdalin atau Laetrile pula bergabung dengan enzim-enzim pelindung dalam sel-sel sihat selain membebaskan enzim dalam sel-sel kanser dan seterusnya menghapuskan sel-sel kanser dengan tidak menjejaskan sel-sel sihat. Berbanding dengan kemoterapi yang tidak diketahui dengan tepat bilangan sel-sel kanser dihapuskan, banyak membunuh sel-sel sihat dan mengurangkan daya ketahanan seseorang.

Ada satu enzim, Rhodanese yang berada dalam sel-sel normal yang memerangkap mana-mana cyanide bebas dan menggabungkan dengan sulfur untuk menjadikan ia selamat. Rhodanese memangkinkan reaksi di antara cyanide bebas dan sulfur dan menggabungkan keduanya. Gabungan ini menghasilkan bahan neutral - Cyanate yang dikeluarkan dari badan melalui urin (air kencing) dan tidak merbahayakan kepada sel-sel normal. Sel-sel kanser pula sel-sel tidak normal. Mereka mengandungi enzim yang sel lain tidak boleh berkongsi iaitu beta glukosidase. Enzim ini ekslusif untuk sel-sel kanser membebaskan molekul Amigdalin. Ia membebaskan Benzaldyhide dan cyanide dan menjanakan toksid yang berlebihan. Tindakan enzim Beta glukosidase ini dengan sendirinya menghapuskan sel-sel kanser.
Oleh kerana penghapusan tidak menyeluruh, sel-sel kanser ini didapati akan kembali tetapi pada lokasi lain. Ini disebabkan oleh daya ketahanan yang lemah dan toksin-toksin kemo akibat dari rawatan kemoterapi. Mengikut piawaian industri kanser seseorang dikira bebas dari penyakit kanser setelah 5 tahun melalui rawatan kanser. Dianggarkan hanya 3% dari pesakit kanser yang dapat bertahan sehingga 5 tahun ke atas selepas menjalani rawatan rapi kanser - pembedahan, radiasi dan kemoterapi selain mengalami kesan sampingan seperti lemah daya ketahanan dan kos rawatan yang tinggi.

Bagi pengidap kanser, mereka perlu mengambil B17 dalam jumlah yang agak banyak setiap hari. Ini membolehkan Amigdalin sampai kepada sel-sel kanser melalui Beta-glucosidase. Ini perlu dilakukan kerana ada molekul Amigdalin yang akan dineutralkan oleh sel-sel normal yang mengandungi Rhodanese.

Pengamal-pengamal perubatan yang menggunakan Laetrile telah dapat merawat pesakit kanser yang tidak menggunakan rawatan kanser biasa pada kadar 85% kejayaan. Jika dibandingkan dengan pengidap kanser yang telah melalui rawatan kanser biasa kemudian menggunakan rawatan laetrile sebagai ikhtiar terakhir mereka hanya mempunyai kadar 15% untuk sembuh sepenuhnya. Bagaimanapun ada sebuah klinik di Mexico yang mendakwa telah berjaya memulihkan pesakit kansernya pada kadar kejayaan 100%!

sumber: minda tulus ent.

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
hai!Saya ialah salah seorang pengedar dan pengamal biji aprikot berjenama Afdhal.