Tuesday 16 April 2013

BIJI APRIKOT DAN BARAH (KANSER)

Pada tahun 1952 di San Francisco, USA,Dr.Ernest T Krebb, Jr. dalam kajiannya berjaya membuat dua penemuan yang penting. Pertama barah disebabkan oleh reaksi proses metabolism pada diet yang kurang zat-zat makanan yang wajib. Yang kedua penemuan sebatian (kompoun) Amigdalin yang boleh didapati pada lebih 1200 jenis tumbuh-tumbuhan.
Amigdalin boleh didapati dengan kepekatan yang tinggi dan enzim yang diperlukan pada biji aprikot. Kaum primitif Hunzas menggunakan banyak biji aprikot dalam pemakanan harian mereka dan kajian menunjukkan tidak ada satu pun dari kalangan mereka menghidapi barah (kanser) selain mempunyai umur yang panjang. Dari ekstrak Amigdalin yang telah ditulenkan dan dipekatkan juga boleh di dapati sebatian Laetrile atau lebih dikenali sebagai Vitamin B17. Amigdalin adalah sejenis nitrioloside. Nitrioloside susah dikategorikan kerana ia terkandung dalam makanan tetapi ia bukan makanan. Sebagai Nitrioloside,Amigdalin menyerupai struktur Vitamin B Komplek, oleh sebab itu Dr.Krebb menggelarkannya sebagai B17 dan pada masa itu enam belas (16) jenis Vitamin B telah dikenal pasti.
Dr.Krebb kemudiannya menyuntik dirinya dengan Laetrile untuk mempastikan tiada kesan sampingan dari penggunaannya. Dia kemudian meneruskan kajiannya ke atas binatang-binatang dan eksperimen kultur dan membuat rumusan bahawa Laetrile adalah efektif dalam rawatan barah (kanser).

Dalam kemajuan mendiagnosis dan rawatan tumor (ketumbuhan) yang membawa maut, barah terus menjadi punca utama kematian dalam negara-negara maju iaitu satu daripada tiga penduduk maut dari kanser. Walaupun pembedahan dan radioterapi dapat menyembuh pesakit pesakit dan kemoterapi berjaya menyembuh sepuluh jenis barah yang merbahaya, namun kadar kamatian dari kanser masih tidak berkurangan dalam 25 tahun kebelakangan ini. Lebih 60% pesakit kanser setelah didiagnos menyedari penyakit ini tersebar luas sehingga ubat-ubatan yang berkaitan kemoterapi yang diberi tidak mencukupi untuk menghapuskannya secara menyeluruh selain kesan sampingan yang membahayakan. Sehingga kini tidak ada rawatan yang efektif atau berkesan untuk beberapa jenis ketumbuhan/tumor.

Antara rawatan alternatif yang berkesan dan terkenal adalah terapi Laetrile. Ia sangat mudah digunakan dan sangat berkesan bila digunakan dengan kadar yang tinggi, ditambah pula dengan kualiti yang terbaik dan sistem pemakanan (diet) kanser yang efektif.
Laetrile berfungsi dengan mensasar dan menghapuskan sel-sel kanser dan kemudian menguatkan sistem immuniti. Dua cara penghapusan sel-sel kanser ialah dengan mengikuti sistem pemakanan atau diet kanser sepenuhnya dan mengambil beberapa makanan tambahan.


sumber: minda tulus ent.

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
hai!Saya ialah salah seorang pengedar dan pengamal biji aprikot berjenama Afdhal.