Sunday 28 April 2013

ENZIM

Apakah itu enzim?
Metabolisma adalah satu pros diserap sebelum ditukar kepada tenaga agar metabolisma badan berfungsi dengan normal. Apabila metabolisma berhenti, kehidupan manusia akan berhenti. Enzim adalah pemangkin hidup.
Bromelain : RM98

Mengapakah kita tidak boleh hidup tanpa enzim?
Sesuatu organisma boleh hidup bergantung pada enzim. Apabila enzim gagal berfungsi, kesihatan akan menurun dan kematian boleh berlaku. Kekurangan enzim akan menyebabkan manusia mengalami penuaan awal dan sakit. Dalam erti lain, tiada enzim, maka tiada nyawa. Dalam "Alkitab pemakanan optimum" oleh Patrick Holford's yang menunjukkan bahawa makanan yang dimakan menentukan tahap kesihatan. Akan tetapi, ia tidak tepat sepenuhnya. Sebenarnya, keupayaan untuk mencerna dan menyerap nutrien menentukan kesihatan seseorang. Makanan mesti menjadi nutrien dulu agar badan boleh menyerapnya. Enzim sebagai kunci nutrien.

Mengapa kita memerlukan enzim?
Bayi mendapat enzim daripada ibu. Enzim diperolehi melalui dua cara iaitu daripada pemakanan dan enzim yang dihasilkan oleh badan sendiri. Apabila umur semakin meningkat, penghasilan enzim dalam badan semakin berkurangan. Tambahan gaya hidup yang pantas, penggunaan bahan kimia dan racun serangga dalam tanaman turut mengurangkan enzim dalam badan. Terdapat lebih daripada 40 jenis penyakit berlaku disebabkan kekurangan enzim.
Buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi pelbagai enzim, tetapi enzim tersebut telah dimusnahkan dalam proses penyimpanan atau memasak.Batang, kulit dan jus buah-buahan yang belum masak mengandungi banyak enzim,tetapi ia sering dikupas dan dibuang.


sumber: flyers goodmorning

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
hai!Saya ialah salah seorang pengedar dan pengamal biji aprikot berjenama Afdhal.