Tuesday 17 December 2013

Makan banyak telur BERISIKO hidap KANSER PROSTAT

Hati-hati kepada golongan lelaki yang gemar menikmati hidangan telur setiap hari.Ini kerana, menurut penyelidikan, makan tiga biji telur dalam seminggu secara signifikan akan meningkatkan risiko dan membahayakan mereka terhadap kanser prostat.

   Kesimpulan ini didapati melalui uji kaji yang mendapati bahawa lelaki yang mengambil lebih daripada 2.5 biji telur setiap minggu memiliki risiko 81% menghidap kanser prostat.

   Kumpulam penyelidik di Havard School of Public Health di Boston meneliti kebiasaan makan 27 ribu responden selama 14 tahun.Mereka tidak mendapati sebarang hubungan yang disignifikan di antara jumlah daging yang dimakan dengan tumor, tetapi sebaliknya mereka mendapati jumlah kematian yang lebih tinggi akibat kanser dan di antara mereka diteliti banyak mengambil telur dalam hidangan mereka.

   Penyelidik menyebut mendapati terdapat kerosakan yang mungkin dilakukan oleh sejumlah besar kolesterol atau kolin, iaitu nutrisi yang membantu sel berfungsi dengan baik yang didapati di dalam telur.

   Walaupun begitu, kanser prostat adalah penyakit kanser yang berkembang pada prostat, iaitu kelenjar di dalam sistem reproduksi lelaki.Hal tersebut berlaku ketika sel prostat mengalami mutasi dan mulai berkembang di luar kendali.Kanser prostat dapat menimbulkan rasa sakit , kesulitan membuang air kecil, disfungsi erektil dan gejala lainnya.

Sumber: OKTOBER 2011 MINGGUAN WANITA

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
hai!Saya ialah salah seorang pengedar dan pengamal biji aprikot berjenama Afdhal.